به گزارش سرخ نیوز، بدنسازی برای رسیدن به جایگاه امروزی خود، مسیری طولانی را در تاریخ طی کرده است. از بلند کردن سنگ در مصر و یونان باستان گرفته تا بدنسازی کلاسیک غربی در اروپا از اواخر قرن نوزدهم تا اواسط قرن بیستم و رسیدن به استانداردهای کنونی این ورزش در قرن بیست و یکم، همگی نشان دهنده یک راه طولانی و پرمشقت برای تحول این ورزش هستند. با این حال اگرچه در طول این دوران افراد زیادی بر رشد و توسعه بدنسازی تاثیر گذاشته‌اند اما ۴ نفر اثربخشی مهمتر و بزرگتری داشته‌اند.

بزرگ ترین بدنسازان تاریخ

این چهار نفر هر کدام در دوران خود باعث شدند تا نوع نگاه مردم به این ورزش تغییر کند و هر یک به نوعی بدنسازی را به روش خود بازتعریف کرده‌اند. این ۴ نفر یوگن ساندو، استیو ریوز، آرنولد شوارتزنگر و رونی کلمن هستند که بی شک نامشان در میان ورزشکاران این رشته و طرفداران دنیای بدنسازی بارها و بارها شنیده شده است. در میان این ۴ نفر، رونی کلمن آخرین چهره تاثیرگذار محسوب می‌شود که دوره درخشش او در سال ۲۰۰۷ به پایان رسید. بنابراین می‌توان نقش آفرینی و کمک‌های این افراد را با چشم‌انداز وسیع‌تری مورد بررسی قرار داد.

اکشن ریکر که یک یوتیوبر فعال در حوزه بدنسازی است، اخیراً ویدیویی را در صفحه خود آپلود کرده و در مورد هر یک از آنها به تفصیل صحبت کرده است. در این ویدیو کارهایی که این افراد انجام دادند و تاثیری که بر بدنسازی گذاشتند، به خوبی بررسی شده است.

تاریخچه بدنسازی مدرن از نگاه این مردان

این یوتیوبر ویدیو را با گفتن این جمله شروع می‌کند: این ۴ نفر بدنسازانی هستند که هر دوره بدنسازی را تعریف کرده‌اند.


یوگن ساندو

در عصر برنز، ما فقط و فقط یوگن ساندو را داریم. سندو یک بدنساز آلمانی بود که اولین مسابقه بدنسازی جهان را در سال ۱۹۰۱ برگزار کرد. یوگن روی صحنه قدی معادل ۱۸۰ سانتیمتر و وزنی حدود ۸۷ کیلوگرم داشت. بازوهایش ۴۶ سانتیمتر، سینه‌اش ۱۵۲ سانتیمتر و کمرش ۷۶ سانتیمتر قطر داشتند؛ ویژگی هایی که در آن روزها بسیار تحسین برانگیز بود.


استیو ریوز

در این ویدیو پس از گذر از ساندو، وارد عصر نقره می‌شویم و به سراغ استیو ریوز می‌رویم. استیو کمی بزرگتر از سندو بود ۱۸۶ سانتیمتر قد داشت و وزنش به حدود ۱۰۰ کیلوگرم می‌رسید. بازوهای او ۴۷ سانتیمتر، سینه‌اش ۱۳۲ سانتیمتر و کمرش ۷۴ سانتیمتر قطر داشت. عصر نقره در بدنسازی تقریباً به دهه ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۰ اختصاص داشت. استیو ریوز آمریکایی بود و به خاطر بازی در نقش‌ افراد تنومند و عضلانی مانند هرکول و جالوت در فیلم‌های شمشیر و صندل ایتالیایی به شهرت رسیده بود.


آرنولد شوارتزنگر

پس از ریوز در این ویدیو به سراغ کسی می‌رویم که یقینا عصر طلایی و دوران شکوهمند این ورزش به وی اختصاص داشته است. آرنولد شوارتزنگر هم آن طور که استحقاقش را دارد، در این ویدیو معرفی می‌شود. گرچه در مورد قد آرنولد همیشه انتقاداتی مطرح بوده اما حقیقت این است که او همیشه بزرگ بوده است. نقش او در بدنسازی غیرقابل انکار است و نمی‌توان نقش آرنولد در کنار جو ویدر در روزهای اولیه مستر المپیا را نادیده گرفت؛ کسی که در مجموع هفت بار قهرمانی مستر المپیا را به دست آورد.


رونی کلمن

و در نهایت ما مردی را داریم که دوران هیولاهای توده‌ای را تعریف کرد؛ یکی از بزرگترین‌ بدنسازان تمام دوران، رونی کلمن. او به عنوان بزرگترین بدنساز عصر هیولاهای توده‌ای شناخته می‌شود. رونی کلمن بدون هیچ چون و چرایی برترین بدنساز آن دوران بود. نگهداری از آن بدن خوش فرم و متقارن با آن مقدار توده عضلانی، واقعا شگفت آور است. رونی کلمن هشت بار قهرمان مستر المپیا شده تا در کنار لی هنی به عنوان پرافتخارترین بدنساز تاریخ شناخته شود.


از آن زمان بدنسازان دیگری مانند جی کاتلر، فیل هیث، بیگ رامی و … بوده‌اند که تاثیر قابل توجهی بر این رشته ورزشی گذاشته‌اند اما با این حال، تأثیر این چهار مرد با هیچ بدنساز دیگری قابل مقایسه نیست.

نظر خود را درج نمایید
* {{ errors[0] }}
* {{ errors[0] }}